En av de roligaste sakerna med att starta butik är alla produkter man ”måste” testa sig igenom…
Igår hade vi besök av en trevlig kille från Dagsmeja (ekogrossist) i Göteborg.
Kom hem med ett helt lass med teer, kaffe, rengöringmedel och müsli. Några paket snacks och kakor fick vi också. Produkter som jag själv inte skulle köpa i första hand. (Kakor bakar jag helst själv.) Men jag inser ju att jag inte kan driva en butik rent ekonomiskt genom att bara sälja ekologiskt mjöl och bönor…
Vill folk köpa kakor så ställer jag gärna upp på att ha ett vettigt alternativ.
För ett tag sen frågade Miranda mig om det fanns rosa mjölk, ja förr fans det något som hette jordgubbsmjölk (varför slutade arla med den ::) )
Gissa om hon blev glad när jag även kom hem med den här burken:
Så vid förmiddagsfikat idag var det fest. Rosa mjölk och massa kakor. Tjejerna satte i sig två glas var (ganska god faktiskt) men kakorna gillade de inte (jag tyckte några var goda). Efter ett tag bad de däremot om vatten.
Jag tyckte det kändes rätt sunt.
Det är ju otroligt bra att få prova de olika produkterna innan man ska sälja dem.
Roligt att få testa produkter!
Clippers teer, som man ser på bilden, är jag väldigt förtjust i. Snygga förpackningar och jättegoda teer. Till mina favoritsorter hör det vita med pepparmintsmak och det gröna med exhinacea och citrus.
Jag kommer ihåg när jag jobbade för Action People. Jag skulle vara ute i olika matvarubutiker och ha provsmakningar på olika varor. Oftast fick jag ingen information om varan och ofta fick jag inte ens se produkten innan jag stod i butiken (om jag inte själv gick och köpte den någon dag innan).
I vilket fall, man märkte verkligen hur mycket lättare det var att sälja en produkt som man själv trodde på och som man själv hade testat och tyckte om. Jag sålde Jul Skinka från grisar ”med knorr på svansen” som smör i solsken, eftersom jag tyckte att det var en bra produkt. Där emot kunde jag inte argumentera för varför varför kunderna skulle köpa mina mikrosoppor som man skulle gå ner i vikt av då själva konceptet att välja ut en målgrupp personer som går förbi och säga nåt i stil med ”Hej, känner du att du vill gå ner i vikt? I så fal…”.
Nej det är viktigt att testa sina varor och sen tro på dem. Om du inte tror på det du säljer kommer du aldrig att få nåt sålt.
Jag gillar också clipper teerna, snygga och goda.
Speciellt den med gingko och svarta vinbär.
Jag vill gärna ha fler tips om folks favoritprodukter, smaken är ju som baken… Så jag kan ju inte bara gå efter vad jag själv gillar.
Kristoffer: Håller helt med dig. Och det är ju grundtanken med butiken, jag ville från början sälja allt det där jag tycker så mycket om men som inte är så lätt för folk att hitta i de vanliga butikerna. Men man måste ju bredda sitt sortiment lite.
Åh vilket lyx att få sädär mycket på en gång hem till sej 🙂
(jag hoppas på webbutik..tjat o gnat..men kanske nån gång då o då?)
Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt… 😉