Jag är så arg! Igår blev jag uppringd av en man som inte presenterade sig eller sa var han ringde ifrån, utan öppnade med att;
”Jag vill bara be om ursäkt för att du inte har fått den prissänkning på ditt abonnemang som skulle skett automatiskt för ca en månad sen.”
Jaha, jag lyssnade såklart, annars brukar jag ofta vara snabb på att avsluta med telefonförsäljare.
Men men. Han påstod att om jag skulle ha mitt abonnemang på mitt företag så skulle det bli så mycket billigare (det här har jag tagit ställning mot förut så jag fattar inte att jag fortsatte lyssna) dessutom skulle de bjuda på tre månaders abonnemangsavgifter som ursäkt för att jag inte hade fått min rabatt automatiskt.
Nu hade de ett samarbete med Telia, så de hade delat upp företagskunderna.
Telia har bara aktiebolag, Tele2 handels-och kommanditbolag och Ventelo enskilda firmor.
Men han sa att de hade ett samarbete så jag som helkund hos Telia idag skulle få behålla mina rabatter och erbjudanden hos telia. Det var jag noga med att fråga.
Jag skulle tom. vända mig till Telias kundtjänst om det var något jag undrade över gällande abonnemanget.
Sen påstod han att jag i fortsättningen skulle slippa alla andra telefonförsäljare med det här avtalet….
(Det är det bara Nix, som kan hjälpa en med….rent ljug alltså)
Ja ja, visst en prissänkning är väl aldrig fel, tyckte jag, om allt annat var som innan.
Jag skulle få hem papper efter några dagar, men bad ändå om namn och nummer till han jag pratade med. Det fick jag inte!
Utan han hänvisade till teknikern som skulle ringa strax efter.
Jag blev uppringd igen och ett avtal skulle spelas in. Varför blir man så stressad när något ska bandas?
Helt plötsligt hör jag mig själv godkänna att jag byter operatör… Det var ju inte riktigt min avsikt.
Efteråt frågar jag såklart om jag har 2 veckors ångerrätt, som man brukar. (Jag har sagt upp saker tidigare, för att jag har ångrat mig strax efter jag lagt på luren.)
Men nej, det hade jag inte ”för det här är ju en prissänkning, alltså en förbättring”
Va?!
Jag ringde Telia och fick veta att de visst inte har något samarbete med Ventelo, bullshit alltså, dessutom fick jag reda på att jag måste säga upp mitt abbonemang hos dem först och då får jag betala för tre månader…. och jag förlorar rabatten på vårt bredband efterom jag inte längre är helkund….
Sen det här med automatisk prissänkning som han svamlat om, att byta operatör sker inte automatiskt…
Jo, jag ringde post och telestyrelsen också och ska skicka ett långt brev till Ventelo idag. (För de går inte att nå på det numret jag fick, det tutar bara upptaget.)
Jag blir bara så trött och arg!
Det tog all min energi och tid igår förmiddag att bara vara arg och sitta i telefon, jag hade gärna velat gå ut till barnen i solen en stund, men det hanns inte med.
Jag ska aldrig aldrig mer tacka ja till en telefonförsäljare!
Stackars dig. De är så luriga mot nyföretagare, jag säger alltid nej nu till ALLT! Blev lurad att vara med i Hewal, företagsrådgivarna. En människa ringde upp helt olämpligt, lillen skrek, jag bar och vyssjade samtidigt som jag skulle vara artig och lyssna och tackade tydligen ja till något som sedan kostade pengar. Jag ångrade mig efteråt, kom på att jag inte skulle ha någon nytta av dem och försökte säga upp det, det gick inte. Företag kan inte ångra, bara privatpersoner typ. De hade spelat in allt på band, obehagligt, det visste jag ju inte om. De var kaxigt medvetna om sin rätt. Men jag var så envis och skrev och skrev att jag t.ex. inte kunde tänka klart för att bebisen skrek och att man inte kan göra affärer på telefon. Det är ju bara för dumt! De bara lurar en, de tjänar på detta. Jag förstörde också värdefull tid och var så ledsen för det. Men jag fick rätt till slut och behövde inte betala, summan var dessutom högre än vad hon sagt på telefon… Jag kände att jag hade kunnat gå vidare hur långt som helst så arg var jag och jag tror de fattade det. Men ibland har de jäklarna lagen på sin sida ändå. Alla som ringer är skumma mer eller mindre och om inte så be dem skicka all info innan du tackar ja, men det kan de aldrig utan det ska ske på studs i telefon. Hoppas det fixar sig för dig. Min man är benhård när de ringer och vill något. Jag försöker också bli det nu, men det är så svårt. Vi har Nix sedan länge, men det funkar tydligen inte på allt.
Vilka typer.
hittade detta på ett forum, måste bara klippa in det;
”Jag vill med detta skarpt varna för Ventelo och deras metoder. Jag har jobbat i deras kundtjänst och kan med den insyn jag har i företaget berätta om hur illa kunderna behandlas och hur illa företaget i övrigt sköts. Privatpersoner rings upp av säljare som inte har en aning om vad de snackar om. Kunder som vill ångra sitt avtal inom två veckor via mail eller brev kan glömma det då Skövdes behandlingstid f.n. ligger på flera veckor och då är kunden med andra ord redan aktiv. Att ringa går inte heller då kötiden ALLTID ligger på minst 45-50 minuter varje dag. Kunden måste då själv kontakta sin förra operatör och flytta sitt förval/abbonnemang oavsett vad det kostar kunden. Vidare så ljuger säljarna för kunden genom att säga att Ventelo löser in kunds eventuellt bunda avtal hos annan operatör och/eller om kunden har uppsägningstid på sitt avtal. Detta är bara ren lögn och kunden tvingas stanna hos Ventelo för att slippa ytterligare 598 spänn i uppsägningsagvgift. Internt på företaget så sparkas den ena efter den andra i kundtjänsten om de tycker att det är okej att låta kunden göra en reklamation på telefon/tjänst. Alla obekväma personer sparkas obarnhärtigt och inställningen att kunderna alltid har fel fick vi lära oss första dagen. Sen så handlade det om att sälja sälja sälja och be kunden hålla käften. Det handlade bara om att plocka in pengar till företaget. Sen att kunderna inte upplystes om att man åkte på straffavgift de 12 mån om man lämnar Ventelo som företag är det tyst om. Likaså att de allmänna villkoren i sig är ogiltiga då de är så fyllda med fel att det är rent pinsamt. Lagrummet som hänvisas till tex finns inte ens utan det är utbytt sen flera år. Det kunder sen inte vet är att de som inte fått de allmänna villkoren i sitt välkomstbrev har heller inte något giltigt avtal eftersom företaget är skyldigt att upplysa kunden om villkoren. Har så inte skett så är inte kunden heller bunden till något heller, vare sig avgifter eller annat. Så ett avslutande varningens ord: ringer det en säljae från Ventelo så släng på luren. Företaget är så oseriöst det bara kan vara.
Tack för ordet!
f.d. anställd i företaget”
och ännu en länk:
http://www.konsumentforum.se/17/varning-for-fulsaljare-fran-ventelo/
Jag blir bara argare och argare och mer och mer besviken på mig själv!
Jag har också blivit lurad att byta till Ventelo med ungefär samma argument som du fick, och enligt Filip som jag pratade med, hade jag absolut inte bundit mig till något avtal förrän de skickat sina papper och jag i lugn och ro skulle få ta ställning. Efter några dagar kom en bekräftelse där det stod ”Välkommen som kund till Ventelo”. Jag blev jättearg och ringde upp dom. Jag hade nog tur att jag kom fram verkar det som.. Tjejen i kundtjänst var faktiskt trevlig och det var inga problem att stryka mitt ”avtal”. Jag bad henne även att de aldrig mer skulle ringa oss, trots detta ringer Ventelo oss var och varannan vecka och jag blir lika arg varje gång.
Fy sjutton vilka typer! Anmäl dom till ARN – om man nu kan göra det som företag. Problemet är ju att man som konsument har jättemycket rättigheter men företag har inte samma konsumentskydd…fastän vi ju också är konsumenter. Hoppas att det löser sig för dig.
Loa
För att fylla på ditt energikonto lite, så har jag öst beröm över din blogg på http://ekotank.blogspot.com/2009/01/utvalt.html
Det vill till att hålla sig på vakt, jag är väldigt lätt lurad. Men jag kör med att min sambo har koll på sådana saker och de får ringa igen. Men jag skulle agera på samma sätt som dej. STÅ PÅ DEJ, och hoppas allt ordnar sig.
Wiktoria ;O) ;O)
Du är inte själv, jag råkade ut för samma sak (om än inte fullt lika fult, men nästan) i november. Detta har pågått i flera år och Ventelo verkar inte lyfta ett finger för att ändra sig…
http://egrelius.se/2008/12/11/ventelo-och-fula-saljmetoder/
Här är en till som blivit lurad av Ventelo och tvingats gå till advokat.
Jag har också blivit lurad av Ventelo synd att ett sånt blufföretag får finnas kvar.Men om alla som har drabbats berättar, så behöver andra inte råka ut för dem.
Vårat företag vart också uppringda av en tjej ifrån Ventelo, hon presenterade sig med namn och att de hade övertagit Quall(som vi har) och att de kunde erbjuda billigare alternativ. När vi fik orderbekräftelsen visade det sig att försäljaren uppgivit falsk namn och när jag ringde upp och de lyssnade på inspelningen hörde de att hon uppgivit falsk namn mm. Vi har gjort en polisanmälan ang bedrägeri om detta.
DETTA KAN INTE FÅ FORTGÅ ATT LURA KUNDER PÅ DETTA VIS.
ja herregud va en del människor är körda, varför inte använda öronen och lyssna på vad människan i andra luren säger istället för att tacka Ja till något dom inte har en aning om?
ALLT det som en säljare säger i avtalet är det som gäller vilket alla också säger i början utav inspelningen! där får man också tacka ja!
Och då är det DU som kund som har gjort fel om du ska speciellt ska gå och skriva ut skit om företaget på internet..
Hur dum som kund då får man vara när man tackat ja till något när man inte lyssnat och sen sprider massa rykten om olika företag hit och dit när man har gått med på att teckna ett avtal med företaget!?
Denna tråden borde handla om hur dum och sinkad människan som började skriva tråden är och inte hur Ventelo ”lurat” henne..
HERREGUD!
Kan du inte ens lyssna vad människor säger till dig så ska du värken ha ett företag eller göra din röst hörd i något samanhang..
Har inte din mor lärt dig att använda det du har fått innanför pannbenet?
Men lille obildade ARG!
Det var ett av de mest osammanhängande inlägg i denna tråd. Om du inte kan skriva begripligt och stava rätt har du försuttit din chans att överhuvud taget uttala dig.
Att skriva att någon annan mänska är dum som du gör i ditt inlägg bevisar bara din brist på uppfostran och du har därigenom diskvalificerat dig själv i denna tråd.
det här inlägget väcker tydligen fortfarande känslor 🙂
Ventelo ska sälja teletjänster och inte lura in kunder i ”slavavtal”.
Du kan inte ha en nöjd kund om du belastar fakturan med dolda avgifter
och andra kostnader.
Jag är djupt missnöjd med Ventelo och vill varna för dem.