ecodriving

Diskuterade ecodriving med en kompis som har gått kurs, det har inte jag gjort.
Att planera sin körning och allt det där är ju viktigt såklart.

Men jag har en fundering om själva motorn som vi var lite oense om.
Själv har jag under en längre tid alltid kopplat ur så fort det har varit bra rull, alltså i nedförsbackar osv, varvtalet går ju ner till ett minimum då, resultatet borde ju bli att motorn få jobba som minst.
Men tydligen hade läraren på kursen sagt att man bara ska lätta på gasen i nedförsbackar eftersom motorns tomgångsdrift drar mer bensin än om bara varvtalet går ner pga att man släpper på gasen men fortfarande har motorn ikopplad. På så sätt borde ju motorbromsning vara bättre än att koppla ur, rulla och sist bromsa, om man ska stanna eller svänga.

Någon som vet mer?

3 thoughts on “ecodriving

  1. Rullar du på en växel och motorbromsar så dras motorn runt utan den tar något bränsle, en modern bil stängar av bränsletillförseln men frikopplar du måste motorn tillföra bränsle för att hålla motorn igång

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *