dilemma

Jag förepråkar mindre konsumtion. Vi måste sluta med vår lyxkonsumtion och vår ofta totalt onödiga och ogenomtänkta konsumtion om vi ska ha någon chans att rädda klimatet.
Det är grundläggande i miljöarbetet, tycker jag.
Mitt dilemma består i den kurs jag nu går. Marknadsföringskurs….
Syfte: att lära oss att sälja och skapa ett behov hos kunden av just min produkt…

Jag ska ju starta en ekobutik till hösten. Alltså bidrar jag också till konsumtionen.
Men jag inbillar mig att jag ändå kan göra en insats för miljön genom att bara sälja ”nödvändiga” saker som man verkligen har ett behov av. Samtidigt som jag kan peka på mer miljövänliga alternativ och kunna påverka folk att köpa varor som inte är lika dåliga för klimatet som de de annars skulle köpa.
Men jag kan inte komma undan att jag ändå vill att butiken ska gå med vinst. Jag vill synas, jag vill ha kunder.
Hoppas bara jag gör mer nytta än skada. Har bestämt mig för att skänka en viss del av vinsten (om det blir någon) till olika miljöprojekt. Som en slags klimatkompensation.

Butiken ska heta Glad mat, fick besked från bolagsverket idag.
(Jag fick inte registrera bara Glad mat, men Glad mat i Tranås kommanditbolag gick bra.)
Så småningom kan ni hitta den på gladmat.se ska bara sätta min bror i arbete att göra en snygg hemsida först.

13 thoughts on “dilemma

  1. En snabb sväng in i bloggvärlden för första gången på ett tag och tittar då in här och känner så väl igen mig i dilemmat… Ibland kan jag verkligen UNDRA hur jag kan hålla på och göra kläder i denna klädöversvämmande värld!!! Men samtidigt erbjuder jag ändå ett alternativ till så mycket annan skit och det är ett bra sätt att föra ut ett budskap genom. Budskapet genom mina kläder når ut till många fler än mina kurser och min konst… Det är ett språk som många tar till sig, det är viktigt vad man har på sig i vårt samhälle… Även om mina barn mest har ärvt eller fyndat på barnloppis… Ja, eller kläder jag gjort förstås. Dessutom är det lite så att de där kläderna bara blir till, jag kan inte riktigt hejda dem… Och då är det nog meningen känns det som.
    Glad mat låter bra! -Spännande, lycka till!

  2. Hej igen!

    Får man fråga om du tänker satsa enbart på ätbart eller kommer du också att sälja hygienartiklar och annat?

    Mvh, Anna

  3. 1. Glad mat låter bra. ”Mat med knorr på svansen”. Lycka till med det.

    2. Jag tror att man måste synda för att räta ut en krokig spik. Jag menar skapa produkter för att visa ett alternativ till allting annat. När alternativet väl är ute och har vunnit konsumenterna så kommer det andra alternativen att dö. Konsumtionen kommer då att återgå till vad den var innan men istället med enbart bättre alternativ. En tes behöver en mottes för att kunna skapa en ny tes som förhoppningsvis är bättre än den första.

    3. Jag tänkte komma ner i Juni. Jag hör av mig.

  4. Ni har så rätt både Lisa och Kristoffer och det är så jag försöker tänka.

    Anna: Jag ska försöka sälja lite hudvårdsprodukter, deo och ev smink, schampo, menskoppar/tygbindor kanske lite ekobomull och miljövänliga tops etc etc. Men allt kanske inte kommer på en gång. Och jag vill först testa och känna att jag kan stå för produkterna.
    Som tex mascara har jag en själv som är eko men som rinner väldigt lätt, det tar tid att hitta alternativ som är bra.
    Tvättnötter är dock klart att jag kommer ha från start.

    Kristoffer: Vi ses ikväll om du är på tynningö. Du är välkommen i Juni också förstås.

  5. Det låter MYCKET bra det där 🙂
    Tvättnötter har jag velat prova ett tag nu men inte funnit, då avvaktar jag och du har en kund som väntar.

  6. Det är väl ändå bra att det finns alternativ till all tramskonsumtion! Svårt att klara sig helt utan att köpa saker…

    Jättemycket lycka till med butiken!! Tranås är ju inte såå långt hemifrån, kanske råkar ha vägarna förbi i sommar. När öppnar du?

  7. öppning kommer inte ske före tidigast början av september (har fått flytta fram datumet allteftersom… ) Vore kul om ni ville titta in då!

  8. Jag är ju av den åsikten att konsumtion i sig skapar tillväxt. Om vi inte ser framför oss att världens ekonomiska system kommer (eller borde) kollapsa i närtid, så är alltså förutsättningen för avancerad sjukvård, miljöforskning, etc att vi konsumerar.

    Frågan för mig är alltså hur man kan ändra typen av konsumtion i hållbar riktning, och här blir du apviktig! Hur ska vi få folk att förstå att den ekologiska maten är billigare i långa loppet, när vi vet att folk har en förmåga att välja mat efter bråkdelar av kronor. Kan du locka bara några få människor som inte redan köper eko till din butik, så har du gjort ditt beting, tycker jag.

    I ett större perspektiv är frågan hur vi ska göra konsumtionen hållbar. Hur får man folk att satsa på kvalitet och anlita andra människor (fackmän) för att reparera, snarare än att köpa nytt för att det är så billigt. Hur får man folk att på allvar förstå att vi bor i ett underbart land och man kan i princip åka tåg till helt underbara semestrar, osv. Hur kan vi få folk att satsa mer pengar och få mat som inte är uppblåst av fossil energi och kemikalier?

    Kör hårt!

  9. Jo, du har nog rätt Johan. Att säga att jag är emot konsumtion är nog att hårddra det lite… Det viktiga är vad vi konsumerar och hur vi konsumerar.
    Men jag är ju också lite nojjig över att jag skapar en ny butik som folk går och nöjesshoppar i för att det är trendigt att vara eko… Det känns lite falskt liksom. Jag vill att även om det jag säljer är eko och reko och allt möjligt bra för planeten så ska man ändå tänka till två gånger innan man köper mina produkter.
    Behöver jag verkligen det här?
    Inte bara handla för att man är sugen på att shoppa och ”den är ju ändå eko så då är det okej”
    Och jag undrar fortfarande om tillväxten är nödvändig. Välfärd vill vi såklart ha, men det borde ju gå att få ett schysst samhälle som inte hela tiden måste växa till för att alla ska få ha det bra. Tänker på de gamla naturfolken som levde likandant år ut och år in. I samklang med naturen. Vi kan såklart inte komma tillbaka dit till det sättet att leva, men göra det på vårt vis om alla verkligen vill.
    Och ja, jag ska köra hårt. Det här är det enda jag kan/vill göra just nu!

  10. Åh, va bra att du ska sälja menskydd – är helt frälst av menskoppen och predikar dess förträfflighet var jag än går! Håller med om att det tar ett tag att hitta ekokosmetik/hygienprodukter som man tycker funkar. Just mascara har jag läst många omdömen som säger att det blir snyggt men att de rinner så fort det är minsta fuktigt.

    För övrigt tycker jag inte du ska ågren över att du vill ha kunder och gå med vinst. Det kommer ju vara schyssta grejer du säljer, sedan spelar det väl inte så stor roll om kunder handlar eko för att det är trendigt eller inte? Att de handlar eko istället för ”o-eko” kan väl bara vara positivt? Och matvaror/hygienprodukter tycker i alla fall inte jag är ngt man brukar ”nöjesshoppa” – det är ju sånt som går åt. Man kan tycka vad man vill om konsumtion – summa kardemumma är att de flesta av oss ”måste” köpa istället för att tillverka/odla själva. Att göra bra/bättre alternativ tillgängliga är en välgärning:).

  11. Är tillväxt nödvändig? Ja, förmodligen (om man som sagt inte ser ett helt annat ekonomiskt system framför sig). Det är med tillväxt som vi lyfter ett enormt antal människor ur fattigdom i världen. Och drivkraften är att människor har en stark drivkraft att få det bättre.

    Blir folk lyckligare av att ”få det bättre”? Bara till en viss gräns, som vi i Sverige passerade för ganska länge sedan. Så man kan ju säga att vi inte behöver tillväxt. Men jag blir lyckligare (lite i alla fall) av att veta att grejerna jag köper är reko, att få bjuda mina gäster och barn på ekologisk och hemodlad rabarberpaj.

    Kan man överkonsumera? Absolut. Här har vi ju ett riktigt problem – 25%av all mat går bort i svinn, och blir alltså miljöbelstning i onödan. Potatisskal och kött som slängs förtidigt för att ICA är rädda för Janne Josefsson förklarar en del. Men allt för mycket ruttnar i kylen (eller slängs för att det blivit ointressant). Kan du i din butik och kommunikation lyckas kombinera ”Köp!!!” med ”Men slösa inte!!!” Så borde du få guldägget och Right Livelihood Award på en gång.

    Lycka till!

  12. Kanske en ny slogan? Köp- Men slösa inte! Borde stå i varje affär…

    Anna: M-koppen är verkligen super.

    Tack för era glada tillrop, jag känner mig stärkt!

  13. Jag satt och bläddrade i Aftonbladets helgbilaga för ett tag sedan. Ett jättereportage med massor med fina och vackra eko-prylar. Så tänkte jag för mig själv – det är ju ganska säreget på något sätt – en konsumtion ersätts av en annan sorts konsumtion men konsumerar för mycket gör vi ju likt förbannat. Som någon på en av köpstoppbloggarna sa ”Det bästa köpet är det som inte blir av alls”. Men så klart ska jag handla något överhuvudtaget så tycker jag såklart att det är bra med eko och Fairtrade förstås. Men jag försöker säga strängt till mig själv ibland – måste du verkligen köpa det där?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *