framtidsvänligt?

En helsidesannons i dagens tidning fångade min uppmärksamhet.
Här är länken som det hänvisades till.
Multinationella storföretaget Procter & Gamble, som bla tillverkar diskmedlet yes, tvättmedlet ariel och blöjorna pampers, har börjat tänka på miljön.

Så bra! Verkligen!

Men jag blir ändå lite misstänksam när företag (speciellt stora företag) hittar på egna loggor för sitt miljöarbete och skänker pengar till någon redan innarbetad verksamhet för att kunna använda sig av deras logga.

Varför inte bara certifiera sig för tex Bra miljöval?
Eller når man inte upp till kraven?

Jag ska väl inte måla fan på väggen, alla sätt att minska miljöpåverkan är väl bra eller?
Att sponsra miljöarbete är väl bra, eller?
Och diskmedlet är ju faktiskt svanenmärkt.

Kan bara inte frigöra mig från den där känslan att det handlar om green washing….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *